Eskimoe is in da house!

Nu är man tillbaka i Kalmar ode dåva. Känns inte helt fel må ja sä.
Dålig som jag är höll jag på att missa bussen till Göteborg igår. Stängde av mobilen i sömnen och till slut vaknade Mia och frågade varför i helvete jag inte var uppe! Jag frågade vad klockan var! Hon sa 06.40. Min buss till Götet skulle gå 07.15.
Jag flög upp ur sängen och kände att allt skulle skita sig. Deppig som fan!
Bussen in till centralen hade redan gått och det skulle inte finnas en chans att jag skulle hinna gå, om ens springa in med min packning. Men trots helt borta i huvudet och fortfarande i drömtillstånd lyckades jag komma på idén att det finns något som kallas taxi. Katchiiing! Rusade in till Isabel och bad henne ringa. Det gjorde hon! (stort Tack Isabel för taxin o Mia som väckte mig!) Taxin var där på nolltid. När jag kom ut föll det stora snöflingor ned från himlen. Jag kände att det var ett tecken på att jag skulle klara det till bussen. Och om jag gjorde...Jag var t.o.m först in att sätta mig.
Men fan vad dålig jag kände mig när jag satt på bussen. Va fan, när man ser fram emot att komma hem en sväng så är man påväg att sumpa det. Fyyyy!
Väl i Göteborg dödade jag tiden genom att gå runt och titta i butiker. Var ändå väldigt mysigt att strosa runt för sig själv.

Kom sedan hem till Kalmar och fick äntligen krama om min kära mamma.
Kvällen blev slapp och var go förutom att jag gick runt och nojade som fan över ett hundhår i halsen! Jag tror det sitter fast fortfarande!

Idag har jag kört runt i Kalmar och spanat in så att allt står rätt till. Och det såg bra ut!
Var ute med Penny på Ängö, fikade med Djuret på Skafferiet och handlade sen hem sushi. Träffade Fiffi och drog sedan ut till Rock N´Rollneby för att mata katten!

Tiden går alldeles för snabbt när man har roligt. I morgon är det redan fredag och vips så kommer helgen att vara slut och jag kommer återvända till Oslo...Till mina kära Puckobarn! :)

Helgen kommer bli grym! Lookin' forward:)


Förra helgen
var förresten sjukt lyckad den med. Det var Girls night out...Och om vi skakade rumpan!? Det gjorde vi!
Var på Yatzi och det var grymt bra ös! Folk dansade på bardisken och sprutade dricka över alla. Kändes som man var på Ibiza, trots det att jag aldrig har varit där. Haha!
Ja, fiiijnt var det!

Hur ser din helg ut!?

Ha det gott kära vänner och bekanta!
xo Moe

Pantrummet. NY! Vinterkollektion -08...Och vem är egentligen den mystiska personen som äter vår mat när ingen ser?

Onsdag. Någonstans i en håla utanför Moss...

Klockan var nio när vi släpptes in i konferenssalen på Scandic Hotell. Vi blev bjudna på alla möjliga sorters delikatesser så som Gulrøtter (morötter), senaste yoghurtsmaken (kanel och ingerfära. Nej, jag smakade inte på den! Jag hatar ingerfääära. Bara namnet är ju smaklöst!), Iskaffe i tetrapack, Mineralvatten med päron, äppel och naturlig smak. Oj, vad jag drack! Och sen blev vi även bjudna på middag under dagen.
Stämningen var på topp! Alla klädda i rena välstrukna Rema 1000 kläder och med slips för männen, scarfs för kvinnorna, dagen till ära. Man måste vara stilig när det är årligt sektmöte.
I inledning och avslutning sjöngs det för gapande hals om Rema och händerna klappades i takt. Oj oj oj, säger jag bara! Medan de andra var uppe bland molnen med Remabibeln befann jag mig i en analyserande ställning!
Haha, för att vara ärlig var det ganska kul. Jag njöt i fulla drag av denna show.

Jag fick lära mig...
  • Hei!Ja!Kom!Hadet! Om en kund (Han får nu heta Kalle) kommer fram så säger man alltid Hei! Frågar Kalle efter en vara säger man Ja! Sedan säger man Kom! för att visa Kalle vägen..och avslutar med Hadet! Då har Kalle fått en upplevelse över förväntan! Och sin vara.
  • Jag lärde mig att sushi aldrig ska vara färsk. Big No no no! Måste ligga i frysen minst 3 dagar för att bakterierna ska försvinna.
  • Tomater ska man ha liggandes på bänken. I Kylen mister de smaken fortare.Tomater är väldigt bra för män att äta för att minska risken för prostatacancer!
  • Gurka ska ligga på bänken, Tappar smaken!
  • Äppel är lika skört som ett ägg! En liten brun fläck och det blir dåligt med en gång! Ska förvaras i kylen.
  • Potatis. Alla vitaminer sitter precis innanför skalet. Ska förvaras i kyl.
  • Att en köttbit kan ligga i frysen i 8 månader utan att bli dålig.
osv. osv.

Onsdag kväll. Familjen (Flinta höll jag på att säga!) Davidsson kom till Oslo på besök. Alex sov här i Hönsgården och de andra på hotell.

Det blev torsdag...Och det kändes som en evighet till helg!
Jag började jobbet klockan sju och plockade varor i kylen hela dagen, med lite avbrott för att hänga i pantrummet. Åkte på en liten feberfrossa, men gav inte upp.
Efter jobbet träffade jag upp Eva-Lotte, Alex och Fia på Café Sör. Tog en kaffe och snackade.
Sedan har det blivit lite mathandlande och slappande.


REMA 1000 VINTERKOLLEKTION- 08.

     

Rema 1000.

jacka, byxor, scarfs, glädjespridarknapp, förkläde, ugnsvante?, plastsked.


Mat-tjuven!
Det försvinner lite mat var och varannan dag. Mia upptäckte igår att hennes körsbärstomater nästan var slut. Hon hade köpt paketet samma dag och inte öppnat det. Löken sprang tydligen sin kos och min rakhyvel skulle visst bli ovass och full med den mystiske personens hår!? Vem är denna varelse, kreatur, människa? Dörrarna är låsta och det är då det händer. Ljuset släcks! Kaboom! Allt försvinner...bit för bit. Smula för smula...

Jag tar fram förstoringsglaset och detektivhatten. Ett nytt uppdrag väntar.

Ha ha ha...Tack för besöket. Hadet!

Moa







Home sweet home

Det har varit blåsigt värre en dag som denna.
Riktigt ruskigt och mysigt.

Jag har nu köpt biljetter hem. Tänkte göra ett litet besök från 29 oktober till 3 november i Kalmar.
Ska bli kul att komma hem i några dagar. Jag är ensam resenär! Det som från början skulle bli en resa-till-kalmar-i-trupp har nu istället blivit en singel-resa. Fia ska åka hem i december istället, då pappa Thomas fyller år. Mia fick inte ledigt och Frida jobbar hon med. Isabel ska hem också, men hon ska åka dagen efter mig. Däremot åker vi tillbaka tillsammans. Skönt med lite resesällskap då i alla fall:)

Ja, vad händer annars om dagarna?

Jag jobbar på. På onsdag ska jag på en kurs för rema 1000 utanför Oslo. Tror det ligger i närheten av Moss, ca 1 timme! Kan bli spännande att komma iväg lite.

Fia jobbar som personlig assistent åt en kvinna i 40-50 års åldern. Hon trivs bra! Har olika arbetstider och imon ska hon jobba natt för första gången hos henne. Men det ska nog gå bra du bruden, don't worry ´cause you rock!
Mia är ledig på måndagarna för hon jobbar alla andra dagar! Så idag har hon haft en slappar dag och det har hon gjort sig förtjänt av! Annars står hon och rullar, gräddar eller vad tusan det nu är hon gör med de där kokosbollarna!
Hon gör kokosbollar i alla dess former och smaker. Kokosbollar med jorgubbssmak, kokosbollar med Baileyssmak, kokosbollar med banansmak, skogsbär, cappucino, mocca, apelsin och självklart den klassiska med skum i. Hon gör även chokladplator (eller som vi i Sverige säger chokladkakor) och mozartkulor! Så ni förstår vem det är ni ska ringa när det vankas födelsedagar!
Innan hon flyttar hem kommer hon ha förvandlats till en gigantisk Kokosboll och hon kommer rulla fram på Kalmars gator innan hon rullar vidare ner till Asien! Ni lär inte missa henne och det lär inte asiaterna heller göra! Och känner ni att ni kommer att sakna henne när hon väl är borta så kan jag trösta er med att ni alltid kan slicka upp kokosfröna som hon tappat på vägen. På så sätt kommer hon finnas med er...Tills hon återvänder!
Frida och gaisen Har nu på gamla dar blivit otroligt måna om de stackars barnen i u-länderna. Frida jobbar för Rädda barnen och gaisen för Sos barnbyar. De har blivit sådana där människor som, ja all credit till dom alltså, försöker kränga på människor ett fadderbarn. Inte det enklaste, kan jag tänka mig, men de gör ändå dagsverk, every day!
Isabel jobbar på ett elföretag. Sitter i kundservice, tror jag, och pratar med väldigt glada kunder varje dag!
Affe, vår alldeles egna italienare, är biotekniker. Och tar en massa dna på fossiler för att se skillnaden på växthuseffekten då och nu!? Typ!

Nu känns det mycket bättre när ni har fått ta del av denna viktiga information.
Vi syns när vi ses!

Eski




Strandade Valar i Hönsgården

På senaste har vi alla varit lite slöa vad det gäller temaveckan, minst sagt jag, som håller i det hela.
Vi har den här veckan haft lite Astrid Lindgren och Disney tema. Väldigt kul att återigen se alla filmer man såg när man var liten. Man kan verkligen replikerna i varje scen. Undrar hur många gånger man har sett Lejonkungen som exempel!?

Jobbet har börjat gå bättre och jag fick höra lite positivt innan jag slutade i fredags. Så det var ju alltid nåt.
Efter jobbet gick jag över till Mia på Kokosbollen som bjöd på kaffe och en Baileyskokosboll. Satt och snackade skit och hade trevligt. Vid sex stängde hon och vi drog hem och duschade och bytte kläder. Vi tog bussen hem till jipe och johan och satt och spelade cluedo, åt chokladmousse och drack te hela kvällen. Det var jättemysigt och deras lägenhet gör ju nästan allt. Den är så fin jämfört med vår. Jag och Mia ville nästan inte åka hem igen. haha.

Igår gjorde jag inte många knop. Hade en lång sovmorgon och låg sedan och matade Entourage.
På kvällen åt vi pizza och det var inte igår, så det var supergott! Sedan blev vi alla så mätta att vi bara låg som strandade valar i våra sängar.

Idag är det söndag! Jag gick upp för någon timme sedan och har tänkt att gå ut och powerwalka lite innan frukost.
Fia och Mia jobbar, duktiga som de är! :)
Det finns inte så mycket planer för dagen, bara ta det lugnt och känna att man är ledig innan det blir måndag igen. Jo, en sak finns det. Fia har köpt träningskort och idag ska jag göra det jag med, så ikväll ska vi träna!


Vilken är den bästa Disney/Astrid Lindgren-filmen ni vet?

Eskimoe


Hallelåja

Hej!

Nu har det gått 4 dagar sedan jag började på Rema 1000.
Gårdagen var helt okej för då hade jag varierande uppgifter. Jag plockade varor, satt i kassan, var lite på lagret och var även i pantrummet. Där sorterade jag flaskor och satte de på pallar och backar. Det var inte mysigt att ta i alla ölflaskor och annat som folk har haft i käften och jag blev nästan alkoholförgiftad bara av att stå där inne!
  I tisdags började det två nya tjejer på jobbet och de kommer från Sverige, det känns roligt! Igår kom det en till tjej och det blev lite pinsamt när jag hälsade på henne. Vi tog i hand och presenterade oss och det knäckte till något fruktansvärt i hennes hand. Haha! Jag blev alldeles tyst. Visste inte om jag skulle be om ursäkt, men hörde hur dumt det skulle låta...
"Hej, jag heter Moa! Oj, förlåt för att jag bröt din hand", så nej jag höll tyst! Har jag skaffat mig oanade superkrafter kanske?
Idag har det varit sjukt segt. Stått och plockat varor hela dagen och småspratat med brudarna.

Sjukt kul, undehållning på hög nivå!




Helgen blir lugn, tror jag. haha. Som det känns nu i alla fall.
Allt är bra med Hönsgården. Alla har jobb :)

kram

Första dagen på Rema 1000

Nu har jag kommit hem efter en dag på Rema och jag kan nog inte vara mer besviken!
Jag kom dit imorse och blev först lovad att jag skulle sköta varuplockningen, givetvis få en genomgång osv.
Yes, tänkte jag och skräckklumpen i halsen om att få stå i kassa det första jag gjorde började tyna bort. Det kändes bra faktiskt. Men sedan kom den andre chefen och berättade att jag skulle stå i kassan, för det var viktigast att jag lärde mig!
Men jag skulle fortfarande få en genomgång och det kändes väl lite bättre. Butiken öppnade, in strömmade folk som ville komma åt det nybakta brödet. Min chef sa åt mig att sätta mig bakom kassan. Han gick igenom hur man gjorde på två sekunder. Vad som kan tilläggas är att jag aldrig har jobbat i butik eller affär tidigare och jag har inte en aning om hur allt går till. Men där satt jag och tog emot mina norska kunder. Oftast gick det bra, men att kunna alla koder på brödsorter osv. är inget jag lärde mig i skolan, därför inte skitlätt. Min kassa var den enda som var öppen och jag fick ofta ropa efter personal, bara det är ju inte litet skämmigt. Fick ofta ursäkta mig och säga att jag är ny! Men vad hjälper det när en kund är skitförbannad och har bråttom? Inte många som tar hänsyn.
  När jag sen hade lunch vid halv 2, var jag i princip svimfärdig. Gick ner till personalrummet och kunde knappt hålla igen tårarna. Kände mig sjukt utlämnad. Tyckte det var så dåligt att inte få mer genomgång! De verkade inte ha tid för mig alls.
Jag åt upp mina knäckebröd ensam i omklädningsrummet och gick sedan ut och jobbade igen. Satt i kassan hela dagen....
 Nu är jag hemma igen och jag ska ge det en chans till, så lätt ger jag inte upp!

De vill att jag ska börja jobba heltid och skriva på kontrakt, men vet inte ännu. kunde inte göra det idag eftersom mitt norska pers.nr låg hemma. Thank God! Jag får tänka till imorgon helt enkelt. Men just nu är jag inte allt för sugen på att gå tillbaka dit. Men det ska jag...



hepp hepp :) :) :)


Vad händer egentligen när alla sover?

Ikväll har jag varit hemma hos jipe, johan, erika + 2. Erika ska utomlands så det blev lite bye bye-party!
Väldigt trevligt och det är alltid schyst att få komma ifrån Hönsgården och träffa lite nya människor.
  Jag, jipe och Johan kom in på ett intressant samtalsämne under kvällen..hur deras natt hade varit. Oh la la, tänkte jag!
Men det visade sig då att Johan hade fått ta en del smällar under nattens gång av självaste Muhammad Ali. Vardan detta?
Jo...Jipe aka Lilla Hjärtat/ Ali, hade drömt att Johan var en kräfta (Ja! Ni hörde rätt!) och detta måste ju varit väldigt obehagligt om man är i jipes sitts. Så hon matade på...Tills hon upptäckte att...Johan är ju faktiskt ingen kräfta. Så vad gjorde hon? Jo, hon la sig på rygg, böjde benen och somnade om. Hur man nu kan sova på rygg med benen böjda uppåt? Jag berättade senare om en liknande natt som jag varit med om... Detta fick mig att börja fundera lite. Vad händer egentligen under natten?
Är man ute och reser eller bor i kollektiv blir man väldigt medveten om hur andra beter sig under natten. Typ!
Som Mia i natt t.ex. Hon hade alla möjliga långa konversationer och man började ju till slut fundera över om hon satt i ett viktigt möte. Jag vågade inte säga ett knyst för jag ville inte störa. (Även hon sover med benen böjda uppåt? Hur bekvämt kan det vara!?) Världens vänligaste Jens körde även han sitt race under fredags natten. Förutom att han kastade sig ur sängen gång på gång, vilket i sig måste gjort väldigt ont, så reste han sig helt plöstligt upp och gick ut ur rummet, öppnade ytterdörren och vandrade ut. Han gick ner för trappan och kliver på allt glassplitter som skapats av att fönstret på dörren nere i trappan slagits sönder samma kväll. Aj aj aj! Sedan vänder han, går in in i lägenheten igen och går in på toaletten. Jag iaktar allt från min säng! Larmar om att Jens försvann. Fridas kommentar..."Nej, inte nu igen!". Ja, så kan det gå när haspen inte på! Vissa grejer är sjukt kul. Synd bara att man minns hälften dagen efter.
  Jag vet att jag själv är ganska bra på att prata och förr var jag duktig på att även gå i sömnen, men för att vara ärlig så förgyller ju det bara vardagen lite extra, dagen efter, när man kommer ihåg vad det egentligen var som hände :)

 

Har ni någon kul nattsaga att dela med er? Kommentera:)

Eskimoe

 







Snuset har anlänt

Hej mina vänner!

Idag är det en väldigt bra dag!

Det började med en jobbintervju på Rema 1000. Det är en matbutikskedja här i Oslo och intervjun gick bra. Sedan gick jag på stan och köpte mig en fin kofta på Lindex som jag har spanat in. Måste man så måste man!
Jag kom hem och fann en lapp från posten, att jag har ett paket att hämta ut. Med spända steg gick jag till postkontoret. Halvsprang hem! Öppnade paketet riktigt sakta. Haha!
Mamma och Dahn hade skickat en stock snus, en toblerone och en långärmad tröja. Jättefin! Det behövdes verkligen för det är så himla kallt i vår lägenhet och nu kan jag snusa på igen:) Tack så jättemycket!
För 5 minuter sedan ringde killen som jag varit på intervju hos och frågade om jag kunde börja på måndag. Om jag kan!
Helt underbart!

Vi drog om temat i söndags. Men alla känns lite sega och off den här veckan. Så jag tror vi passar och vilar från temaveckan och kör igång på måndag igen.

kram

moa

21

Hur känns det att fylla... 21?
Är inte det den återkommande frågan varje år? Hur känns det? Jag menar, man känner ju inte att man helt plötsligt är ett år äldre på sin födelsedag. Kanske när man fyller 18 eller 20, men även då är det mest för att man vet att det finns en fördel med att fylla år. Man får gå på puben eller gå till systemet. Däremot kan det vara ruskigt kul att fylla år. Och hur känns det? Det känns ju däremot skitkul..För det är ens egen dag, en dag som man blir uppassad på och när man får presenter.



Jag fick en massa grattis när jag vaknade. Sedan blev det frukost och lite jobbsök. Sedan gick jag, Frida och Fia ner till stan. Satte oss på en uterservering på Carl Johan och drack en kopp varm choklad i det fina vädret. Underbart!
Drog oss sedan hem och glodde på en film i väntan på att Mia och Anton skulle komma tillbaka från sverige. Bilen skulle repareras och de skulle även passa på att handla mat! På kvällen kom de hem och vi gjorde tacos. Efter det blev alla utslagna att mättnad och då la vi oss och glodde på en film.

Tack för alla gratulationer.

Kram Moa



Mormors vind

Det har varit en galen helg.
Willy och Världens-vänligaste-Jens kom på fredags kvällen. Dagen efter kom Pelle, Mini och Johan från Moss. I trupp gick vi runt i regnet för att hitta ett schysst ställe för att äta lite och dricka en öl. Många gator senare hittade vi till sist en okej restaurang. Killarna fick äntligen tillbaka energin och blev människor igen efter pizza och öl.

På kvällen blev det fest (ovanligt?). Stugan var full och alkoholen flödade. Det blev mycket skratt och ljudnivån, ja den ska vi inte ens tala om. Vid tolv snåret gick vi till Blå, det är ett uteställe som ligger i en lagerlokal några gator ner. Har hört väldigt gott om det, men måste erkänna min besvikelse. Konstig musik som det verkligen inte gick att dansa till. Skabbigt, ingen garderob, så det var ju bara till att hålla i sina grejer och se glad ut. Var det kanske därför det var svårt att dansa? Ja, nej det var verkligen ingen hit. Blå dissar jag i framtiden!

Idag vaknade jag av en resumé av kvällen följt av skratt. Jag satte mig upp och folket låg hur som helst över rummet. Två kramiga killar i Fridas 80-säng. Nån på golvet och en annan på tvären. Allt var upp och ner! Haha. Det var roligt att se.
En trasig tv-bänk av trä blev till en rolig affärsidé när världens-vänligaste-jens började bolla idéer. Det gick ut på att han skulle starta en möbelaffär och sälja gamla möbler. Typ mormors vind, skulle hans briljanta och framgångsrika affärsidé heta. Lycka till Jens :)
  Vi drog in till stan och lämpade av killarna på tågstationen, sedan drog jag, Frida och Fia till donkan och frossade. Satt och pratade länge och hade jättemysigt.
Vi kom hem till en minst sagt stökig lägenhet. Körde ett ryck och vips så var det fint igen. Nu chillar vi inne i vårt rum med tända ljus, skön musik och jag ska gå och göra mig lite te (Vårdröm). Regnet öser ner utanför fönstret och vet ni vad, just nu kan det inte bli mycket bättre!

Hoppas ni har haft en skön helg!

moa


     
Willy och Pelle, Jag och Frida, Pelle, Willy


     
Mini, jag, pelle och johan, jag och mia


     

Världens vänligaste Jens, gänget, Alban- Pelle, Frida och Fia :)

Dice dice på golvet där..

Nej, det blev varken Harrys eller biffar igår. Däremot streamade vi matchen och låg på sängen och glodde. Nej, det blev inte biff heller, men det har jag istället tänkt göra idag. Körde på pyttipanna igår. Inte helt fel.
Idag är vi uppe med tuppen för att vi ska in till banken och beställa kort, sedan ska vi till Grata (ett bemanningsföretag!) och snacka lite.

Har verkligen glömt att berätta temat för den här veckan. Det är dice tema. Vi låter alla beslut tas av tärningen och det är häftigt, vi kör även mycket utmaningar, som vanligt.
Det är inte lätt när man bor i en hönsgård. Vi triggar varann hela tiden till saker och ting.



xo

17:35

Tjeeenare Tjeeenare!

Om ett tag ska vi in till Harrys och glo på KFF. Fan så gött!

 Alfonzo, en väldigt smart (vår hyresvärds egna ord) italienare, flyttade in igår. Han ska bo här med oss nu. Jag tror han klarar Hönsgården max 1 vecka. Även Jonna, som är Isabels kompis flyttade in igår, det är dock tillfälligt tills hon flyttar in i sin egna lägenhet.
Killarnas kompisar kom igår också, jag vet inte hur länge de ska stanna. Men det märker vi väl!!? Vi kommer att ha fullt hus här i helgen, för imon kommer också Willy och Jens från Kalmar och hälsar på, sedan kommer Mini och Pelle på lördag. Shit säger jag bara!

Min blogg fick en ny desgin idag....

Vad tycker ni ?


Nu ska jag göra biffar. Mums!

xo Moe

RSS 2.0