Grillfest

Vi lyckades ta oss ut på lördagen, vi gick och lade oss i en park. Det var soligt, det var varmt. Barnen i parken sprang och lekte. De jagade bubblor som hann gå sönder innan de fick tag på dem. Vi åt glass, vi var lyckliga. Skrattade gott åt oväsentliga ting. Det brände om kinderna och det var dags att täcka sig innan vårsolen brände sönder huden.
  Vi gick till en affär. Köpte kött och öl. Kom hem och var duktiga och började städa. Vi klunsade om vem som skulle ta vad. Fia förlorade, hon fick ta köket! Jag tog toaletten. Kan tyckas som att det var jag som gick på en nit. Men vad som inte är att glömma är mitt tidigare utlåtande här i bloggen, att  "Jag skulle kunna förfesta på toaletten bara för att hylla den!" Då förstår ni.

Vi gjorde oss redo för kvällen. Vi blev lite sena. Men det gjorde inget för Patrik och hans vänner var inte färdiga de heller, trots det att de ringde och stressade oss. Vi gick bort till huset mittemot och tog hissen upp till taket. Där fanns en stor takterass och det var minst 40 personer där redan. Det doftade väl om grillen som glöd. Musiken sprakade ur små högtalare.
Det var inte kallt, trots att det hade börjat bli mörkt ute, trots att vi var så pass högt upp att vi kunde se ut över hela Oslo. Ett fint sken på himlen och ljusgröna träd på marken var en vacker ridå för hur kvällen skulle te sig.
  Kylan kom och det gick inte längre att värma sig mot den stora grillen. Vi vände på klacken och gick tillbaka till Patriks place. Festen fortsatte och när sista droppen i flaskan var tömd begav vi oss med taxi till Yatzi.

Söndag. Med en avdankad ölsmak i munnen och igelkottsögon begav jag min in till jobbet. Personalmöte. Vi var bara fyra som dök upp. Chefen verkade glad att se mig, trots det att jag var någon minut försenad. "Du låg i parken i går ser jag" sa han och log, och syftade på mina rödlätta kinder.

Moa







solig lördag

De glada partytjejerna Isabel och Fia satt ute i vardagsrummet och skålade. Jag och Elin bestämde oss för att gå ned till 7 eleven för att köpa Ben & Jerrys. Sagt och gjort.
Därefter såg vi en timme av Slumdog Millionair. Sedan blev vi för trötta.
Har ju sett den tidigare, men oj vad jag gillar den. Rekommenderar den till tusen.
  Idag har jag sovit ut. Helt underbart. Så det blir en sen frukost, eller nu är det ju snarare lunch. Ägg, kaffe, apelsin.

Om de två partytjejerna snart kan vakna så ska vi gå ned och sola i parken. Annars får jag la göra det själv.

Moa

Fredag fredag fredag

Hemkommen efter jobb och en afterwork med fia. Underbart att sitta i den gassande solen och bara avnjuta en kall öl.
  Veckan har gått ganska snabbt, det har varit fint väder och då blir man mer motiverad till att hitta på saker.
I tisdags satt vi som sagt hemma hos Patrik och hans vänner. I onsdags blev det löpning på kvällen i skönt väder och det kändes verkligen som en sommarkväll. Det luktade grillat från olika restauranger och det var fullt på uteserveringarna.
I går kände vi alla för att göra något roligt, så vi stack ned till bollplanen här nere och körde lite boll. Oseriöst, ja visst. Men askul.

Kvällen tänkte jag skulle bli ganska lugn. Bara slappa och vara kär i att det är fredag.

Kanske skriver mer senare...

M


Våren har kommit på riktigt

Våren har verkligen kommit till Oslo. Idag kändes det som sommar. När jag slutade jobbet kom Fia förbi och vi åt en glass på vägen hem till Patrik. Väl där satte vi oss på hans balkong och det var så sjukt varmt. Då kändes det som sommar. Jag tror jag somnade till en stund och lite färg har man fått också. Underbart.
  Vädret ska fortsätta så här och på lördag blir det grillfest.

I lördags var det fest. Jag och Elin stod som bas. Sedan hängde även Jonna på, och John och hans kompisar. Så det var skoj får man säga. Länge sedan jag var på Yatzi, men vet inte om det är så mycket att hänga i julgranen.








M.

ROM - Ett kulturellt paradis

Maria jobbade som au pair. Jag och Malin hälsade på. Det var en månad före jul, 2007.

Vy Piazza Venezia


Från ett annat håll.

Vi stod på Vittorio Emmanuel monumentet (kyrkan)

Vackra byggnader.


Med Colosseum och Peterskyrkan i bakrunden har duvan en bra vy

Ett annat liv, en annan plats. Jag hade velat vara duva i Rom.

De flesta pizzerior ser ut så här

Väldigt inbjudande.

Demonstration

En kväll hamnade vi mitt i en gay demonstration.

Vatikanmuseumet

På vägen ut har de en rolig trappa som ser ut som en virvel.

Petersplatsen

Det  var soligt och varmt.

Karta

Malin var duktig kartläsare när vi skulle till Roms alla sevärdheter.


Forum Romana

Vi flög tusentals år bak i tiden.

Colosseum

Där satt ungdomarna och snackade.


Peterskyrkan

Det fanns vackra fönster som släppte in ljus

Någon gränd, någonstans i Rom

En av många vackra gränder.

Pizzeria

En stolt pizzabagare visar upp sina mästerverk.

Några vackra hus

Vid något känt torg.

Pantheon

Var vackert upplyst på kvällen.

I ännu en gränd

Där lös månen som en lykta i natten.

På en pub

Satte vi oss och drack en varsin drink.

Jag skulle gärna åka tillbaka till Rom. Det är en vacker kulturstad där det finns mycket att upptäcka och se.

/Moa

ILLEGAL INVANDRARE

Jag jobbade idag i alla fall. Alltid bra att visa framfötterna. Men i morgon får det bli en lugn hemmadag, så jag blir frisk.
Kom hem från jobbet och Fia berättar att de ringt från Skattetaten. Vi har tydligen varit efterlysta ett tag. Då vi aldrig gjorde en flyttanmälan när vi lämnade Bjerregaard, så har de inte kunnat få kontakt med oss...När de slutligen ringde vår förra hyresvärd kunde de få kontakt med Fia. Och de berättade att vårt visum gått ut. Alltså har vi befunnit oss illegalt här i landet den senaste månaden. Ooops!
Jag ska dra dit i morgon och visa pass osv så vi får ordning på den här saken. Fia hade alltså pratat med den här kvinnan idag och lagt på charmen till tusen. Hon är kanske villig att avskriva saken. Det hoppas vi på!

Just nu. Tyra Show. Fia lagar mat som luktar gott (inte limpstump med kaviar med andra ord) och Elin halvsussar i hennes säng. Ingen privacy för henne inte. Poor girl.

moa


Minne från Bjerregaard

Tillbaka till Oslo igen. Jag har blivit sjuk. Ont i halsen och lite febrig. Men det är väl inte så konstigt när man går utan jacka, för att man får för sig att det är varmare än vad det är. Åh, jag måste hitta en vårjacka.
Det var en suverän tid i Kalmar och jag ville verkligen inte tillbaka till Oslo. Men när man väl är här så kommer man in i det ganska snabbt igen. Men nu ser jag fram emot när pappa kommer upp och hämtar hem mig och Fia.
  Den lediga dagen har bestått av att sova och att prata med Fia om vår resa som planeras till hösten.

Här kommer i alla fall ett klipp från tiden på Bjerregaard. En av alla kvällar vi har spenderat i det köket.
Mia kommer hem på lurven och i extas...



I videon: Frida, Anton, Mia, Markus, Johan. Jag filmar.
Lyssna även på världens mest naturliga Ja, i slutet av filmen. Haha!
Och Mia...Vi älskar dig! :)

Moa

Ensam hemma

Hemma i Kalmar igen. Allt känns lite för bra för att vara sant. Därför är det en sådan jobbig tanke att veta, att på måndag reser jag tillbaka till Oslo. Jag vill ju stanna här...I ett soligt Kalmar, där dagarna består av att cruisa runt i en bil, dricka öl, umgås med familj och vänner och bara må.
Idag har jag hunnit med att äta en god frukost ute på balkongen. Jordgubbar och grejer. Underbart! Det var varmt också, jag kunde sitta i linne utan att behöva frysa. Jag drog ner till Baronen och träffade Fia och Thomas. Han bjöd på glass. Det var gott. Smakade som glassen i Italien gör.
Därefter mötte jag upp Judit en sväng. Sedan skulle jag köra ut till pappa och då gjorde jag ett stopp ute i Läckeby innan och pratade lite med Jossan. Jag och pappa åkte ned till Enerevet, man svänger av vid den blå stenen...Som har suttit där i stenmuren sedan, jag vet inte hur länge....
Jag kom in till stan igen. Lagat mat, druckit en öl. Kollar med ett öga på Crocodile Dundee och inväntar Judit.

Mamma och Dahn har stuckit till London. Jag är hemma ensam...Och kan njuta av tystnaden. Det var länge sedan jag var ensam...Men som sagt, snart kommer Judit och då blir det girltalk på hög nivå.

Hur ser din påsk ut?





/m

En vän med en bil...

I morgon bär det av till Kalmar igen. Underbart.

Blev lite shopping idag också och en fika på Sör med Fia. Tänka sig...

Vi ses hörni...God natt.


M :)


10.23

Vaknade och körde igång en maskin med tvätt. Tog en joggingtur och sitter nu och äter frukost.
Börjar jobba vid halv 12. Blir många timmar idag, då jag ska vara ledig 1,5 på onsdag, så därför jobbar jag in dem i dag.
Men det blir inga problem.

Min helg har varit lugn. Den bestod av jobb och lördags kvällen lagade jag spagetti och köttfärssås, satte mig gosigt i soffan och glodde på License to kill. Däckade i soffan till slutet av filmen, men det är inte så att jag inte har sett slutet innan. Vaknade vid 5 söndag morgon och typ helvete, min rygg. Så jag gick på toa och borstade tänderna, sedan gick jag och la mig igen. Sov till 12. Ja, fråga mig inte hur. Behövde kanske den sömnen!?
Fia kom hem efter att ha jobbat natt. Vi gick ut en runda i det sköna vädret. Satte oss på en trappa i solen och mös.
Sedan blev det dags för mig att dra på jobb.

Hurdan var er helg?


Adiam Dymott

Ett asbra band verkligen. Fick upp ögonen för dem nu i veckan, på Sanna Brådings blogg. Jag har blivit en blogg hela jag känns det som. haha. Följer en massa bloggar och bloggar själv. Tycker det är kul att följa andras liv.
En blogg som jag flitigt följer är niotillfem. Det är Sandra Beijer från Stockholm som skriver. Ligger etta på metrobloggen och jag tycker bara hennes blogg är så fin. Hon har mycket fantasi, vilket hon delar med sig av och hon både tar egna bilder och lägger upp andras fina bilder. Det gillar jag. Hon ger mig inspiration till att vilja skapa. Det ni!



Asbra helt enkelt.


M

'I brist på bröd äter man limpa'

Jag vet inte, men Fia det verkar som att du missförstod mitt recept lite. När jag sa att man kunde mixtra lite som man själv vill, så menade jag inte vad som helst. Den här middagen ska du nog med andra ord inte kalla för wok när du ska ha middagsbjudning för dina vänner.



:)

Moa

Moas middagstips

Är du trött efter en lång dag på jobbet?
Hatar du att stå timtal framför spisen utan vidare resultat?
Jaha, synd för er. Förväntade ni er att jag skulle komma med något tråkigt recept eller?
Oh, yes, då trodde ni ju rätt.

Här kommer mitt middagstips...

15 min 


Det är faktiskt väldigt simpelt. Du behöver kunna koka och steka. Ett plus i kanten är om du kan öppna en flaska också!
Men det är inte så svårt om du har en kapsylöppnare!
Till saken. Du kokar ris. Under tiden kan du hacka grönsaker, eller som i mitt fall, välja den enkla vägen och köpa färdiga wokade grönsaker. Då är det bara till att steka på. Men med färska wok grönsaker, som du själv köper styck eller per kilo, blir ju så mycket godare, tacka vet jag pappas wokmat! Det roliga med wokmat är att det är billigt, du kan ha i princip vad som helst, beroende på vad du tycker om och det går snabbt. Yes, för att återgå till ämnet. Jag kokade ris, stekte färdig wok och sedan hade jag i lite soya. Vid sidan om: Sötsur sås, spenatblad som snygg dekoration och gott tilltugg, och en kall öl. Voila! En god wokrätt á la Asia.

Vill du inte ha den vegetarisk så går det utmärkt med skaldjur, kyckling eller biff. Även väldigt gott att blanda i kokosmjölk!

Moa


Här kommer alla känslorna på en och samma gång..

Våren har kommit. Vinden är ljummen, människor är glada, solen skiner...Jag kör Gyllene Tider maraton.

 

Vad gör ni en vacker dag som denna?

Moa


RSS 2.0