Grande finale! Sista dagen på Rema...

Min sista dag bestod av introduktion. Jag fick lära upp tjejen som tar över min plats. Kände igen mig något otroligt. Första dagen på Rema. Men till skillnad från min vidriga första-dag-upplevelse, så försökte jag göra den så bra för henne som möjligt. Ja, herre gud. 7,5 månad på Rema, vad har det gett mig? En annan syn på människan kanske?
Att det finns otroligt snåla människor, som vägrar betala 0,70 öre för en påse. Människor som försöker lura av en blåögd naiv svensk tjej pengar, och som faktiskt i vissa fall har lyckats. Det finns människor som livnär sig på att panta flaskor. Fattiga människor som hoppar upp i sopbilen, medan den är i full gång att pressa gammalt avfall, för att lyckas råffa åt sig- åtminstone något? Det finns kvinnor som snattar och som sedan försöker förföra chefen ute på lagret för att komma undan. Det finns alldeles för mycket narkomaner som inte vet vart de har sig själva. Det finns förvirrade människor, kanske alldeles för många av de med? Vissa vill betala mynten i kortläsaren, andra frågar om det är öppet trots kö på fyra personer. Det finns ilskna människor, vissa lyckas man få le, andra inte. Det finns människor som hela dens liv kretsar runt att hitta utgångna varor. Människor vars liv kretsar runt sitt vardagliga besök på Rema. Det finns glada människor, de har gjort varje dag värt all möda.

Likt en hamster i ett snurrande hjul följer jag dagens rytmen, som de flesta andra gör. Sista tiden har hjulet rullat snabbare och det har känts som att det  har rört sig lite framåt. Dagen som jag så länge längtat efter är nu över. Med lite oväntad känsla av vemod ser jag allt lite dimmigt. Har jag verkligen jobbat min sista dag på Rema? Fan så sjukt.
Jag tror inte att jag har insett ännu att det faktiskt är så, att jag gjorde min sista dag idag. För jag känner mig så något otroligt lugn inombords (Visst, när jag slutade klockan halv tre så ville jag bara skrika rakt ut!). Innan jag gick utanför Remas dörrar fick jag en present. Sex stycken av den dyraste ölen. Han känner mig!

I morgon kommer daddy cool. Ska bli underbart att spendera de sista dagarna ute i Oslo.

Vi ses snart.

M

Kommentarer
Postat av: fia

Grattis moa. du har stått ut och kämpat bra och nu har du klarat av oslo tiden :)

Vi viker oss inte du o jag inte. We are fighters.

Njut av dina öl och inom 2 dagar så är vi hemma i kalmar =) PUSS

2009-05-26 @ 12:28:50
Postat av: Mu

Ja du, nu är det snart dags för ett nytt kapitel.

Vilken kämpe du är och vilka upplevelser och erfarenhet du fått.

Snart ses vi.



Kram kram

2009-05-26 @ 12:57:06
Postat av: Elin

även att jag inte vart här så länge som er så känner jag oxå den där overkliga känslan! nu är oslotiden slut.. :( jag kommer sakna er! finns inga kalmarbor, gottlänningar o linköpingsbor i sketlanda.. defentivt inga som er iaf!

tragiska lilla stad :P (passar på o klaga extra nu innan jag kommer hem till de hemmakära :P)

2009-05-26 @ 22:30:12
Postat av: Moa till Elin

haha, goding! Det får du göra..Tycker faktiskt att det är tråkigt att lämna Oslo och er, men det ska bli skönt att komma hem. Sen vet jag ju att du kommer vistas endel i kalmar i sommar, sedan så är det ju dags för dig att flytta in i nya lägenheten i jönköping. inte helt fel det du! Då kommer jag och hälsar på dig:) Puss

2009-05-27 @ 00:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0