Stieg L och P3 får mig att slappna av...

I går laddade jag hem "Män som hatar kvinnor" på ljudbok. Efter allt prat om Stieg Larsson kände jag att det var på tiden. Har egentligen aldrig gett det ett försök att koncentrera mig på en ljudbok. Jag har föredragit läsandet. Men det var ju riktigt bekvämt! Låg i säkert två timmar och lyssnade samtidigt som jag låg och skissade. Slumrade till för att det var så rogivande, men vaknade sedan upp av ljudet på msn.

Igår laddade jag även hem några av p3s dokumentärer. På väg till jobbet lyssnade jag till Tvångssteriliseringarna. Inte helt lysande att lyssna på klockan sex på morgonen. Jag vet faktiskt inte vad jag tänkte på!? Lyssnade lite på lunchen och när jag kom hem, sedan började jag lyssna på Bordellhärvan medan jag lagade mat. Men det kändes lite väl maffigt och känslomässigt, med tanke på den jag tidigare lyssnat på. Så istället blev det Skandiaaffären, som jag nu också lyssnat färdigt på.
 
Tvångssteriliseringarna handlar om Sverige under 1930-70 talet, då det fanns en tvångssteriliseringslag. Denna grundade sig till största del för syftet om rashygien, alltså att det man under den tiden ansåg vara onormalt och en "fara" för det svenska folkhemmet, kunde leda till att man blev tvingad till att genomgå en sterilisering för att inte utgöra en framtida fara. Ansågs man t.ex. vara psykiskt sjuk, lösaktig, kriminell eller helt enkelt bara en outstander kunde man föra dessa gener vidare om man fick barn och den idén ville inte Sverige kännas vid, därför skapades denna lag.
I dokumentären får vi höra två personer som båda blivit tvingade till detta. Verkligen gripande berättelser.
Vi får även höra om hur lobotomin introducerades i den svenska lagstiftningen. Intressant dokumentär som jag rekommenderar! Ni kan ladda ned den här. Ladda hem mp3-fil (MP3) . (Högerklicka och välj sedan download with...Och ditt nedladdningsprogram)

Skandia-affären handlar om försäkringsbolaget Skandia som i slutet av 90-talet blev så väl framgångsrikt som ökänt. Till största del handlar det om företagsledningens bonusutdelningar som t.ex. kunde påkosta renoveringar av deras lägenheter för sexsiffriga summor. Vilket självklart blev ifrågasatt. I dokumentären får vi följa en rad olika människor och affären ur deras synvinkel. Är ni sugna på att bli uppdaterade om hur det gick till så laddar ni ner filen här. Ladda hem mp3-fil (MP3) . (Samma gäller här! Högerklicka)

Tänkte köra igång med lite Stieg nu. Har även räknat ut att jag är 60 timmar på jobb den här veckan. Trevligt värre!

Ha de!

Kommentarer
Postat av: Mu

Ljudbok, så rogivande! Men även bra att ha när man gör saker som är mindre roliga att göra. Ibland går det åt många batterier när man zzzzzz ifrån hahaha.



Tvångssteriliseringen....usch så förfärligt, tror de t.o.m gjorde det på epileptiker. Man blir arg när man tänker på det.



Nu har jag lyssnat färdigt på Khaled Hossini....vilka böcker han har skrivit, suveränt bra. Utspelar sig i Afganistan.

Den första heter Flyga Drake och den andra heter Tusen strålande solar....du får inte missa dessa.

Flyga Drake är filmatiserad så den får man se i helgen.

Nu sängen.



Kram kram



2009-03-04 @ 22:02:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0