50 procent

Carpé Diem, Fånga Dagen. Världen runt säger sig folk leva efter det. Bevis på det är tatueringar and so on and so on. Men lever folk verkligen efter det? Är inte det bara ett önsketänkande?
Efter att ha lyssnat på Lalehs låt Storebror så sjunger hon "Han lever inte för en framtid, utan för idag". Jag lever nog snarare för en framtid. Men så är det väl för de flesta. Man har en vardag med rutiner och heltids jobb. Då är det inte så enkelt att ta dagen som den kommer. Istället har man hela tiden små saker som man ser fram emot. Det kan vara en resa, att träffa en kompis, semester, jul, vår, sommar eller en konsert. Vi blickar hela tiden framåt.
  När jag var yngre fick jag ofta höra hur spontan jag var och det var jag nog. Men då kunde man vara det. Man kunde göra vad man ville för man hade inga riktiga måsten. Väldigt enkelt.
Reser man runt som en backpacker finns det nog inte heller riktiga måsten, då kan man också ta dagen som den kommer. Det är det som är charmen med att resa och kanske en liten del varför jag älskar det så mycket.
  En kompis berättade om 50-teorin. Att vad man än gör i livet så finns det 50 procents chans på ett positivt eller negativt resultat. T.ex. när du vaknar på morgonen och verkligen vill ligga kvar och inte vill gå till jobbet så kan man tänka...Men, det finns ändå 50 procent chans att chefen kommer kalla in mig på kontoret och ge mig lönehöjning. Jag tycker att det är en ganska bra teori, om man väljer att se den positiva delen, om man väljer att formulera det positivt. 50 procent är ju ändå mycket! Så, om man vill få ut så mycket av dagen som möjligt så kan man ju efter jobbet lägga upp förslag på vad man skulle vilja göra, sedan tänka via 50 procents teorin och lägga upp för och nackdelar.
Men jag är beredd att hålla med om att 50 procent håller i mina ögon.

Ja, nej men visst. Det var ju trevligt att få skriva av sig lite en söndag som denna. Fint väder det är ute! :) haha...

Hur som helst. Hur skulle du fånga dagen om du bara hade 24 timmar kvar?

xoxo

Kommentarer
Postat av: fia

Bra inlägg, positivt tänkande kan vi nog alla bli bättre på :)



Hm vad jag skulle göra mina sista 24 timmar i livet? Fan vilken svår fråga. Skulle samla alla jag älskade, äta en riktigt jävla god middag och spela ngt roligt spel så man får skratta mkt :) o dricka lite vin:)

Familj, vänner, mat och sprit är de bästa =)



Om 8 månader är vi iväg i stora vida världen igen och tar dagen som den kommer :) Fruktansvärt mkt längtar jag dit.

2009-02-01 @ 22:13:49
Postat av: Mu

Fånga dagen, är något som man får göra på fritiden.

Och när vi gör det så är vi nog ganska avkopplade, släppt alla måsten.

Det är väl endast barn o backpacker som kan det övrig tid?

Vill inte backpacker växa upp:) Eller, är de smarta och jobbar som bara den för att sen i lugn o ro kunna fånga dagen?

Barnet kan fånga dagen tack vare att vuxenvärlden inte hunnit lägga på det en massa måsten. Det är när alla måsten kommer som möjligheten att fånga dagen försvinner.

Marianne Fredriksson i sin bok "Paradisets barn" tar upp det väldigt bra, läs den.



kram kram

2009-02-02 @ 09:17:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0